40-v juhla

YLÄ-SAVON KANSALLISET SENIORIT  JUHLI  40-V TAIVALTAAN                    takaisin ajankohtiseen

Juhlan käynnisti puheenjohtaja Matti Kauppinen tervetulotoivotuksin. Laadukasta musiikki on löytynyt paikallisten seniorien joukosta, kuten nyt Pia ja Kari Haikaraisen taholta.

Odotetuin henkilö oli Kansallisen Senioriliiton puheenjohtaja Tapani Mörttinen. Hänen sanomansa. oli monipuolinen niin nykyisyyttä ja mennyttä luotaava kuin tulevaan suuntaava, josta muutama ote.

”Tämä kuluva vuosi jää eläkeläisten ja vanhustyön osalta historiaan siitä, että median ja yhteis­kunnan huomio on lopultakin kohdistunut ikääntyvään väestöön ja sen todelliseen tilanteeseen ja merkitykseen. Kunnallisvaalien herättämä keskustelu vanhuspalvelulaista, kuntarakenteen ja terveydenhoitojärjestelmän uudistamisesta  ovat kaikki yhdessä johtaneet tähän eläkeläisten kannalta myönteiseen julkisuuteen. Kunnallisvaalien tuloksien arvioinnin yhteydessä onkin todettu, että vanhukset voittivat kunnallisvaaleissa eniten. Haluankin tässä yhteydessä onnitella valittuja seniorivaltuutettuja

Nyt on eläkeläisten arvon palautuksen aika. Parantuneen terveydenhoidon ja terveellisempien elintapojen ansiosta valtaosa meistä eläkeläisistä on todellisuudessa yhä pidempään aktiivisia ja osallistuvia kansalaisia. Eläkeläiset ovat monella tavoin todellinen voimavara Suomelle. Olemme nuoruuden kokemuksiemme vuoksi säästäväisiä mutta siitä huolimatta eritäin merkittävä kuluttajaryhmä. Osallistumme monin tavoin yhteiskunnan toimintoihin. Käymme myös kirjastoissa teattereissa, konserteissa ja taidenäyttelyissä, maksamme veromme ja maksamme palveluistamme, toimimme omaishoitajina, läheishoitajina, vapaaehtoistoimijoina ja isovanhempina. Lisäksi autamme lapsiamme ja lastenlapsiamme monin eri tavoin ja opastamme heitä tuntemaan sekä arvostamaan edellisten menneiden sukupolvien työtä ja perinteitä.

Me tiedämme veteraani­suku­polven taistelun ja jälleenrakennustyön merkityksen. Me totuimme lapsuudessamme vaatimattomaan ja niukkaan elämään. Opimme arvostamaan ahkeraa työntekoa, yrittämistä sekä talkoohenkeä. Kristillinen arvopohja, usko oikeudenmukaisuuteen, yksilön vapauteen sekä demokratiaan ovat muodostavat henkisen perustamme. Siihen kuuluu myös koti ja perhe sekä isänmaanrakkaus. Meidän nykyisten ikäihmisten omilta vanhemmiltamme saama henkinen perintö vaikuttaa edelleen meidän kauttamme koko suomalaiseen yhteiskuntaan. Me arvostamme pohjoismaista ja eurooppalaista demokratiaa ja kulttuuriperintöä. Me myös haluamme kuulua Eurooppaan emmekä halua Suomen jäävän yksin. EU-jäsenyys on meille selkeästi myös turvallisuuspoliittinen valinta.

Hyvät kansalliset seniorit    Liittomme kuluvan vuoden ja kahden seuraavankin vuoden teema on ”Seniorit ajassa mukana”. Onnittelen  teitä täällä Ylä-Savossa. Toivotan Teille jatkuvaa menestystä toiminnassanne”